بي همتا
دانلود كتاب
نويسندگان
لينک دوستان
لينكي ثبت نشده است
آمار
امروز : 40
ديروز : 6
افراد آنلاين : 1
همه : 11090

عشق پاك يعني چه؟

عشقي خالص و محبت پاك يعني كسي را براي خودش دوست داشتن: اين يك تعريف بسيار كلي و گنگ و بي محك است زيرا معلوم نيست كه خود هر كسي چيست كه آن خود را دوست داشته باشيم. آيا خود هر كسي را براي خودش دوست داشتن يعني مريد اميال او بودن؟ اگر عشق خالص به اين معنا باشد داراي چه حق و ارزشي است؟ زيرا هر كسي آرزوئي جز اين ندارد كه كسي را بيابد تا مريد خواسته هايش شود و همه اميال و آرزوهايش را برآورده نمايد. اين آرمان همه افراد بشري مي باشد و منشأ همه تزوير و فريبكاريهاست پس نمي تواند امري بر حق باشد و بلكه ناحق ترين ميل بشر مي باشد. و لذا همه با هزاران نمايش و ترفند در صدد هستند كه كسي را عاشق بر خود نمايند و برده اميال خود سازند و لذا ادعاي عشق خود بخود برانگيزنده چنين توقعي در معشوق است كه: اگر راست مي گوئي چرا خواسته هايم را ارضاء نمي كني و از من توقع داري؟ عشق مظهر اشد نياز است و لذا مدعي عشق در واقع مي گويد كه: لطفاً بمن توجّه كن، مرا بپرست و اميالم را ارضاء نما و فقط تو مي تواني مرا خوشبخت كني! اين حرف دل عاشق است ولي معلوم نيست كه در جريان چه ماليخوليا و واژگون سالاري رواني اين واقعيت وارونه مي شود و لذا كل ماجرا عاشقي غرق در جنون و سوء تفاهمي فزاينده تا سر حد جنايت است و به عداوتي ابدي ختم مي شود. اگر عاشق نياز قلبي خودش را آنگونه كه گفتيم بيان و عيان نمايد هرگز معشوقي به ميان نمي آيد و بلافاصله همه مي گريزند. عاشق كه غرق در اشد نياز است كل واقعيت رواني خودش را در نظر معشوق وارونه مي كند و مي گويد كه: آمده ام تا تورا به محبت تمام وجودم خوشبخت كنم، من فرشته نجات و سعادت ابدي تو هستم …! اينست كه معشوق را ديوانه مي كند و به هزار سوداي جنون آميز مبتلا مي سازد. در حاليكه هر يك طرف مقابل را مريد خود مي پندارد يا مي خواهد و او را يك طعمه و صيدي خارق العاده مي پندارد تظاهر به ايثار مي كند. اينست كه در عشق جز جنون و ماليخوليا و توقعات حيرت آور و افكار پليد و عداوتهاي پنهان و كينه هاي مخوف پديد نمي آيد. هر
يك از طرفين فرد مقابل را پرستنده و مريد بي چون و چرا و بي توقع از خود مي خواهد ولي تظاهري كاملًا معكوس مي نمايد. هر فردي عاشقق بر پرستيده شدن خويش بواسطه ديگري است. هر كس مي پرستد تا پرستيده شود: اينست كل ماجراي عشق! آدمي هيچ كاري نمي كند الا اينكه بواسطه كسي پرستيده مي شود و اين ذات كفر بشر است زيرا فقط خدا لايق پرستش است. عشق پاك حاصل بي نيازي است و بي نياز خداست و لذا فقط خداست كه عاشق است و قابل پرست. پس عشق پاك نه تنها ممكن نيست بلكه عشق قلمرو بروز همه پليديها و جنون و جنايات و مكرها و خيانت هاست الا عشق به خدا و پرستش او كه آنهم معناي واضح و تعريف شده و محسوس دارد و انسان براي ارضاي نياز هايش خدا را مي پرستد كه آخرين و عا ليترين نيازها همانا حيات جاويد وبهشتي است. و كسي كه خدا را بپرستد مي تواند ديگران را بي توقع دوست بدارد زيرا بي نياز شده است. و اما عشق بخدا مستلزم معرفت و شناخت يقين بخداست يعني ايمان. و اما اين ايمان كافي نيست و براي محقق شدن نيازها بايستي از احكام خدا كه همان اصول و موازين دين رسولان است اطاعت نمود. يعني خداوند به نيازهاي كسي پاسخگوست كه از وي اطاعت عملي كند و نه اينكه فقط بواسطه نمازها بيانگر نيازهاي خود باشد. نيازهايش را بگويد و راه و روش ديني در پي داشته باشد. و امّا حيات جاويد در اين دنيا حاصل دوستي و محبوبيت در نزد خداست و هر كه از وي اطاعت كند طبق قول خودش مورد محبت او واقع مي شود و لذا آن نياز انسان به محبوبيت كه او را به دريوزگي و مكر و ماليخوليائي بنام عشق مبتلا مي كند در اين اطاعت برآورده مي شود و چه بسا خداوند از نزد خودش انسان حق پرست و مخلصي را مي فرستد تا از جانب او القاي محبّت خود را به ديگران بنمايد و اين فرد همان امام يا پير عرفاني است كه مظهر محبت الهي مي باشد. و او مي تواند تو را براي سعادت و عزّت و جاودانگي ات دوست بدارد و خودت را دوست بدارد زيرا بواسطه اطاعت از خدا داراي هويت و خوديت حقيقي كه همان ايمان است شده اي زيرا فقط خداست كه خوداست و لذا «مؤمن» هم از اسماء خداست. و لذا يك امام و پير معنوي، ايمان تو را كه همان خوديت حقيقي توست دوست دارد و به ايمان تو خدمت مي كند تا تو را به خدا برساند كه
حق خود است. اين خود همانا منظر خداست. كسي كه داراي خوديت پايدار و هويت روحاني نيست اصلًا خودي نيست كه قابل دوست داشتنن باشد و لذا عشق به چنين كسي همانا عشق به بوالهوسي و جنون است و لذا چنين عشقي جز به غول شدن نفس اماره و ديوانگي نمي انجامد و اين عاقبت همه عشقهاي عاري از ايمان و معرفت است كه معشوق را به بلعيدن و نابود سازي عاشق مي كشاند و عاشق را به نفرت.
دائرةالمعارف عرفاني جلد ۶ ص ۱۳۳

امتياز:
بازديد:
[ ۱۵ دى ۱۳۹۵ ] [ ۰۵:۵۹:۱۲ ] [ علي ]
[ ]
.: Weblog Themes By azadblog :.

درباره وبلاگ

امکانات وب